obesiti


Melihat sahaja pada poster tersebut pasti ramai yang berasa kecewa dan bimbang dengan fakta yang mengejutkan kita sebagai rakyat Malaysia. Namun begitu, ada juga di kalangan rakyat Malaysia yang tergolong dalam mereka yang mempunyai masalah tersebut tetapi enggan memilih untuk berdepan dengannya.
Tahukah anda, masalah obesiti di Malaysia telah menunjukkan peningkatan yang membimbangkan pada setiap tahun dan ini menunjukkan bagaimana sikap dan budaya masyarakat tempatan dalam menjaga kesihatan dan juga memandang enteng akan permasalahan ini. Selain itu, pada masa yang sama ia juga dapat memberikan gambaran kepada kita bagaimana anggaran peningkatan penyakit kronik dalam kalangan masyarakat tempatan.
Obesiti? Adakah anda salah seorang daripadanya?
Obesiti adalah suatu penyakit di mana lemak berlebihan berkumpul di dalam badan seseorang. Ia bukan sahaja akan menyebabkan aktiviti fizikal dan sosial seseorang menjadi terhad, malah akan menyebabkan jangka hayat seseorang menjadi pendek. Obesiti boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ di dalam badan kita seterusnya dapat menyebabkan masalah kesihatan yang serius.
Seseorang itu dianggap menghidapi masalah obesiti apabila berat badannya adalah 45kg melebihi berat badan ideal seseorang itu. Berat ideal seseorang itu dapat dikira melalui indeks jisim badan (BMI), di mana BMI yang melebihi 35 atau 40 dikatakan mengalami obesiti. Cara pengiraan BMI adalah seperti berikut:

*Pengiraan BMI tidak boleh digunakan bagi mereka yang berusia kurang daripada 18 tahun atau melebihi usia 64 tahun, mengandung, menyusu badan dan ahli sukan yang aktif.
Akar permasalahan obesiti di Malaysia
Punca utama kepada permasalahan ini adalah disebabkan oleh tekanan dan cara pengurusannya di kalangan rakyat Malaysia. Tekanan yang dihadapi oleh masyarakat bandar terutamanya dari segi kekangan masa dan waktu rehat yang cukup menyebabkan rakyat Malaysia memilih untuk mengurangkan tekanan dengan cara berhibur dan juga mengamalkan pemakanan yang tidak sihat.
Kesibukkan para pekerja terutama di kawasan bandar menyebabkan mereka tidak menjaga jadual pemakanan dengan baik, malah menggantikannya pula dengan merokok. Ada sebahagian pekerja yang tidak makan di siang hari kerana sibuk dengan kerja dan mengisi perut yang kosong tadi dengan makan malam yang lewat, kurang dari dua jam sebelum waktu tidur.
Selain itu, terdapat juga di kalangan masyarakat yang suka melepak di warung atau restoran pada lewat malam. Hal ini, bukan sahaja menyebabkan seseorang itu  tidak menjaga pemakanan dengan baik, malah menyebabkan seseorang itu tidak mempunyai tidur yang cukup yang juga menjadi faktor penyumbang kepada masalah obesiti ini.
Di samping itu, masyarakat Malaysia kini lebih gemar untuk makan di restoran makanan segera kerana lebih mudah dan menjimatkan masa dengan wujudnya khidmat penghantaran makanan. Tambahan lagi, rakyat Malaysia juga dipandang sebagai masyarakat yang tidak menggemari sayur-sayuran dan buah-buahan, malah masakan Malaysia juga banyak yang berminyak dan bersantan.
Makan sedikit tetapi kerap adalah salah satu cara yang baik untuk meningkatkan tahap metabolisme badan. Elakkan kelaparan ketika makan, kerana ketika lapar kita akan lebih cenderung untuk makan dengan kuantiti yang banyak dalam satu masa dan akan menyebabkan seseorang itu menjadi mengah dan lesu
Ingatlah petua Rasulullah SAW; “makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang” sebagai cara untuk kita menentukan waktu makan dan kekerapannya. Selain itu, baginda juga berpesan “1/3 daripada perut diisi makanan, 1/3 lagi dengan air dan 1/3 lagi dengan udara” sebagai cara untuk kita menentukan jumlah hidangan yang patut diambil.

KLIK UNTUK DAFTAR JADI AHLI SHAKLEE!

Berminat untuk menjadi pengedar Shaklee dan sertai group Wonder & Great Team?

Anda boleh whatsapp Jura untuk belajar bisnes dan nikmati bonus bulanan.


FB : Syaheera Young Rockie
Instagram : @syaheerabeautyshop
YouTube channel : Syaheera Young Rockie
📲 0193474266 

You May Also Like

0 comments