APA ITU HFMD DAN PUNCA HFMD

Terengganu dah 524 kes sehingga 18 Julai 2018.
Semoga anak buah Jura dilindungi.
Harap ibu bapa kuarantin anak anak yang dah terkena HFMD.
Sebab HFMD merebak melalui contact dan droplets.
Dari hingus, air liur, najis boleh merebak pada anak anak lain.
Please be responsible to others.

 Antara tanda tanda HFMD : 


  1. Demam
  2. Sakit tekak 
  3. Sakit kepala
  4. Hilang selera makan
  5. Ulser pada tekak, mulut dan lidah
  6. Ruam dengan vesikel pada tangan, kaki, dan kawasan diaper. 






Bagi menghalang sebaran virus HFMD, KKM menggesa orang ramai khususnya pengusaha dan penjaga kanak-kanak di taska / tadika / tabika / pra-sekolah untuk:
1. Sentiasa memastikan kebersihan premis terutama peralatan yang digunakan oleh kanak-kanak dengan membersihkan dan menyahkuman meja, kerusi serta alatan mainan kanak-kanak tersebut.
2. Membuat saringan di pintu masuk bagi memastikan kanak-kanak tiada tanda-tanda jangkitan HFMD. Kanak-kanak dengan gejala dinasihatkan untuk tidak hadir ke sekolah bagi mengelakkan jangkitan kepada kawan-kawannya.
3. Sentiasa mengamalkan kebersihan diri termasuk mencuci tangan selepas menguruskan seorang kanak-kanak sebelum mengendalikan kanak-kanak lain.
4. Membersihkan dan memastikan kebersihan tandas dengan menggunakan larutan campuran klorin dan memastikan lampin pakai-buang dibuang dalam tong sampah bertutup.
5. Melaporkan kluster HFMD kepada pejabat kesihatan daerah berhampiran untuk tindakan kawalan dan pencegahan.

KKM juga ingin menasihatkan ibu bapa atau penjaga kepada kanak-kanak yang mempunyai tanda-tanda jangkitan HFMD supaya:
1. Meningkatkan kesedaran dan keupayaan mengenalpasti tanda-tanda penyakit HFMD pada kanak-kanak yang kurang sihat seperti tanda lepuh pada tangan, kaki dan mulut.
2. Memastikan anak berada di rumah dan tidak membawa anak ke tempat-tempat awam / sekolah / taska / tadika / pusat asuhan kerana boleh merebakkan jangkitan.
3. Mengamalkan budaya mencuci tangan dengan sabun dan air bersih selepas ke tandas, selepas menukar lampin dan selepas menyentuh / merawat lepuh.
4. Membersihkan permainan anak serta lantai rumah termasuk tandas dengan menggunakan larutan campuran klorin.
5. Memastikan pembuangan lampin pakai-buang dibuat dengan betul.

Basic H untuk mandian supaya cepat kering dan hilang keruping. Cuci rumah dgn basic H supaya kuman tiada dan tak menjangkit anak anak yang lain. Cuci juga mainan anak anak.

Herbal blend sapu supaya kulit tak gatal. Bila kulit kering, lebih gatal. 

Omegaguard Untuk kuatkan imuniti anak. Boleh masukkan dalam susu. Kulit cepat baik dan hilang parut. 

Mealshake Minuman untuk kuatkan ketahanan anak kerana penuh zat nutrisi. Baru badan boleh lawan virus dan cepat sembuh. Plus anak anak HFMD ada ulser dalam mulut. Selera makan kurang. Tapi mereka boleh minum mealshake yg tak panas supaya tak sakit mulut. Anak2 perlu tenaga dan zat untuk cepat sembuh. Mealshake paling sesuai utk anak yg tak mahu makan semasa HFMD.


BOLEH KLIK UNTUK ORDER -> http://jura.wasap.my


You May Also Like

0 comments