MAKANAN SIHAT UNTUK KULIT

Makanan Sihat Untuk Kulit.Semua jenis makanan mempunyai manfaat yang baik bagi kesihatan dan kecantikan kulit.
Bahkan,memiliki kulit cantik dan sihat merupakan impian setiap orang. Oleh sebab itulah ada pelbagai cara yang dilakukan untuk mendapatkan kulit cantik, putih dan bersih.
Cara semulajadi untuk mempercantikan kulit adalah dengan pengambilan makanan yang baik bagi kecantikan kulit, kerana di dalam makanan terdapat ribuan fitokemikal, serat dan vitamin yang bekerjasama untuk kesihatan dan kecantikan kulit. Untuk itu, kita perlu mengambil makanan yang dapat mempercantikan kulit.
1. Yogurt

Yogurt bagus untuk kesihatan kulit dan bermanfaat untuk melawan masalah kulit seperti jerawat serta menghilangkan kelemumur. Sebaiknya pilihlah yogurt yang  ‘low fat’ dan ‘low sugar’ untuk menghindari  terjadinya peradangan kulit. Selain itu, yohurt juga merupakan antibiotik natural yang dapat membantu memproduksi bakteria baik dalam tubuh serta menjaga kesihatan sistem penghadaman.



2. Kekacang



Beberapa jenis kacang  yang memiliki khasiat luar biasa untuk kulit adalah buah badam (almond), pistachio, hazelnut, dan walnut. Ia mengandungi vitamin E, yang mampu menjaga kelembapan kulit, mengatasi kekeringan dan membuat kulit kelihatan lebih muda dan lembut.

3. Sayur-Sayuran Berwarna

Jenis makanan kaya serat ini sebaiknya tidak anda tinggalkan dalam jadual menu harian anda. Sayuran berwarna seperti lobak merah, bayam, dan ubi banyak mengandung beta-karoten. Vitamin A kaya akan antioksidan serta mampu membantu mencegah penuaan semulajadi  serta kerosakan sel yang mengurangi risiko kanser kulit.
Manakala sayur bayam pula mengandungi zat besi, folat, klorofil, magnesium, serat, protein dan vitamin C, E dan A. Ketiga-tiga vitamin ini sangat baik untuk kulit. Bahkan bayam juga mengandungi antioksidan yang dapat melawan pelbagai masalah kulit.  Pengambilan bayam pada setiap hari, anda boleh membersihkan kulit dari  luar dan dalam.

4. Vitamin C

Vitamin C merupakan zat yang paling sering digunakan sebagai campuran bahan dasar aktif daripada produk perawatan wajah. Beberapa istilah yang sering digunakan adalah L-Ascorbic Acid, Ascorbyl Palmitate, atau Magnesium Ascorbyl Phosphate. Salah satu alasannya, vitamin C memiliki kandungan antioksidan yang sangat tinggi.
Selain itu, jenis buah ini mampu membantu tubuh menghasilkan kolagen untuk memperkuatkan pembuluh darah kapiler sebagai saluran nutrisi kulit. Beberapa jenis makanan yang kaya vitamin C adalah: anggur, blueberry, jambu, kiwi, lemon,betik, strawberi dan ubi.Antioksidan seperti vitamin C, E dan beta-karoten dapat mengurangi peradangan dan jerawat. Selain itu, vitamin C juga mampu melindungi kulit daripada efek buruk sinaran matahari.



You May Also Like

0 comments